Beeldend kunstenaar van nature

Tekeningen die ik maak in een boek bundelen is mijn manier van werken tijdens de opleiding aan het KASK (1982 – 1986). De tekeningen, vaak met notities, dienen als voorstudies van het driedimensionale werk dat ik er maak. In de kunsthumaniora in Brugge (1979 – 1982) had ik al meerdere disciplines verkend zoals grafiek, fotografie, boetseren, keramiek en schilderen … Van die ruime basiskennis pluk ik tot vandaag de vruchten.

Visuele dagboeken en abstracte impressies

Ook wanneer ik met een studiebeurs in Lissabon ben (Escola Superior de Belas Artes de Lisboa 1987 – 1988) blijf ik tekenen. Ik trek er vaak de straat op om foto’s te nemen. In die periode en later maak ik visuele dagboeken, abstracte impressies van belevenissen of indrukken. Telkens weer gaat het om een subtiel aftasten, het afwegen van kleuren en vlakken. Ik voeg toe, neem weg, bewerk en verwerk alles nog een keer. Ik blijf zoeken naar composities tot ik het gewenste resultaat bereik. Wie mijn werken bekijkt merkt duidelijk de gelaagdheid op die het gevolg is van dat soms lange proces van veranderen.

Evolutie als BEELDend kunstenaar

Als kunstenaar ben ik geëvolueerd, maar eigenlijk werk ik nog steeds op dezelfde manier. Ik verander, schaaf bij en gebruik verschillende technieken om tot mijn resultaat te komen. De laatste tijd maak ik veel foto’s tijdens wandelingen in de natuur. Ik fotografeer fragmenten van water, bomen en stenen en integreer die in mijn werk. Daar fungeren ze als basis om de natuur te beTEKENEN. Soms teken ik zelfs verder op een foto. De werken op papier blijven vaak eerder klein en kunnen dienen als uitgangspunt voor grotere formaten op doek. Acrylverf, potlood, inkt en zelfs oliekrijt zijn mijn werkmateriaal.

Van figuratief naar abstract

Mijn werk gaat van figuratief naar abstract. Het idee in het vertrekpunt blijft altijd voelbaar aanwezig. Mijn werk stopt nooit, ik begin telkens opnieuw. Een beetje zoals mijn inspiratiebron de natuur, dat universele gegeven waar iedereen voeling mee heeft. De menselijke figuur is letterlijk afwezig in mijn werk. Toch krijgt de toeschouwer de indruk deel uit te maken van een bepaalde aanwezigheid, als wandelaar door mijn œuvre.